Oblačni razgovori

Perpetuum Mobile Baza znanja, Tips'N'Tricks

Uvod u Office 365 servis

Cloud, Oblak, Računarstvo u oblaku. U zadnje vrijeme provlače se kroz medije rašireni pojmovi poznati nama, ljudima iz informatike. No, korisnicima oni predstavljaju nepoznanicu. Nad glavama je veliki znak pitanja. Zašto Oblak (a nije diverzant)? Što se mijenja od mog standardnog pristupa informatici i uslugama? Ukratko bih razjasnio o čemu se radi. Nije ništa strašno, pa pročitajte do kraja.

Računarstvo u oblaku je naziv za proizvode kojima pružamo informatičke servise. Obuhvaća razne tehnologije i uređaje, sve u svrhu kvalitetne i dostupne usluge, skalabilnosti i jednostavnog upravljanja. Nešto slično postojalo je godinama, no bilo je dostupno samo najvećim i financijski moćnim tvrtkama koje su razvijale svoje privatne Oblake. Princip je isti, sve su ostalo nijanse. Danas je ključ svega široka dostupnost i cijena.

Cloud servisi
(Schuller, 2010)

Podjela servisa u oblaku

Termin današnjih servisa u oblaku dijeli se na tri grupe. Zajedničko im je kako krajnji korisnici doživljavaju te servise i za koju grupu krajnjih korisnika je ona namijenjena. Samim tim, definira se razina usluge koju korisnici dobivaju.

Prva i najjednostavnija usluga je Infrastruktura kao Usluga (Infrastructure as a Service) - namijenjena je sistemskim inženjerima i IT arhitektima. Kroz nju je moguće dobiti skalabilnost vezanu za procesorsku snagu, memoriju, diskovne resurse. Ako vam je potrebno više resursa, jednostavno dodate što vam treba na hardverskoj razini. I - što je najvažnije - toliko i platite. Kao električna energija, voda, plin. Primjer za te usluge su serveri u datacentrima, gdje zakupljujete fizičke ili virtualne servere, a kada vam zatreba više, jednostavno dodate. Isto tako, moguće je usluge seliti sa lokacije na lokaciju, ovisno gdje je usluga potrebna. U Hrvatskoj postoji nekoliko davatelja usluga tog tipa. Globalniprimjeri su Microsoft Azure Virtual machine, Amazon itd.

Platforma kao Usluga (Platform as a Service) – namijenjena je razvojnim inženjerima i profesionalcima. Kod ovog tipa usluge, uz infrastrukturu uključeni su alati, softver, moduli koji se koriste kod razvoja, testiranja. Time se omogućava fokusiranje na razvoj i sve što iz njega dolazi, kao što su verzioniranje, kolaboracija, upravljanje resursima i procesima unutar razvojnog tima. Primjer tih usluga je Microsoft Azure Web Sites, Azure SQL, Google

Softver kao Usluga (Software as a Service) – namijenjena je krajnjim korisnicima gdje oni dobivaju većinu usluga za svoje poslovanje i rad. Ovaj dio oblačne priče najinteresantniji je i bavit ću se njime kroz nekoliko članaka, gdje bih malo pojasnio i približio usluge ovog tipa. Korisnika nije briga gdje se servis nalazi, kako on radi, bitno mu je samo da je dostupan, siguran i da ga se može koristiti kad zatreba, neovisno o platformi na kojoj ga koristi. Primjeri su Salesforce, Office 365, CRM Online, Google Apps itd.

Servisi po funkciji

Google je prepoznao ovu uslugu nešto prije Microsofta i ponudio je tržištu, no mišljenja sam da je Microsoft usluga zrelija. No, svatko neka odabere ono što mu odgovara. Nakon podugačkog uvoda, kreće storija o Office 365 servisu.

Office 365 servis

Office 365 nalazi se upravo u SaaS grupi, jer korisnicima nudi mnoštvo usluga kroz Oblak. Ime je možda malo nesretno izabrano, jer korisnike odmah asocira na najpopularniji Microsoftov program Office koji služi za uredsko poslovanje. Office 365 je sve, samo ne to, odnosno, jedan mali postotak servisa duguje i Office-u kao uredskoj aplikaciji.

Prethodnik Office 365 servisa bio je Microsoft Business Productivity Online Suite (MSBPOS), izvorno namijenjen za korporativne korisnike. No, razvojem infrastrukture i, prije svega, razvojem aplikacija za podršku servisa, Microsoft je uvidio da postoji veliki prostor za razvoj. Razlog više, što posjeduje cijelu paletu proizvoda s kojim može pokriti veliku većinu servisa.

U ovom članku neću ulaziti u komercijalnu stranu već ću pričati o ključnim servisima. U slijedećim člancima, osvrnut ću se na pakete usluga.

Servisi koji se nalaze u Office 365 paketu su Exchange Online (email server), SharePoint Online (kolaboracija), Lync Online (Skype) (komunikacija, kolaboracija), Yammer Enterprise (korporativni zid za komunikaciju), Azure Active Directory servis (upravljanje imeničkim servisom), Office 365 Pro Plus Desktop (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Publisher i OneNote), Office for Tablets, Office for Smartphones, Online verzija Office-a (Word, Excel, PowerPoint), OneDrive for Business (pohrana i dijeljenje podatak u Oblaku).

U paket je moguće integrirati još nekoliko servisa kao što su CRM Dynamics Online (upravljanje prodajom i korisnicima), Visio Pro for Office 365 (aplikacija za izradu profesionalnih dijagrama), Project Pro for Office 365 (vođenje i upravljanje projektima). Moguće je odabrati i samo jedan od servisa i koristiti samo njega.

U kasnijim člancima objasniti ću servis po servis i njihove prednosti i nedostatke.

Nedoumice o Oblaku

Prvo i osnovno pitanje korisnika uvijek se svodi na jedno: "Gdje su moje datoteke, baze podataka, slike, tko to gleda, da li netko drugi može pristupiti tim podacima?"

Računarstvo u oblaku nudi drugačiji pristup korištenju i vlasništvu. Podaci su vaši, softver i servis iznajmljen, a uzimate što vam treba, pa tako i plaćate. Najveća prednost je što se može odabrati što se želi koristiti i koliko (mjesec dana ili više). Uvijek će biti tvrtki ili osoba koji misle da je ovaj oblik korištenja za njih opasan, štetan ili neprihvatljiv, kao i ostali, koji vide u tome prednost, uštedu ili trendovsku uslugu. Treba probati pa odlučiti.

Isprobajte Office 365 servis. Besplatan je prvih 30 dana. Vidjet ćete što dobivate i da li vam je prihvatljivo za vaše poslovanje i život.