Ivo Špigel sudjelovao u EU chat raspravi na temu eCommercea!

Perpetuum Mobile E-Commerce

Naš kolega, Ivo Špigel,  sudjelovao je na chat raspravi, u sklopu EU projekta – YourIdeasForEurope i tjedna slobodne trgovine, na temu problematike u sektoru ecommcercea odnosno online trgovine. Ovim je putem Ivo podijelio svoja razmišljanja o preprekama pred kojima se online trgovina nalazi, izazovima koji nas čekaju te o prilikama, gledajući situaciju iz Hrvatske i EU perspektive.

Dodatni porez na web shopove ne bi bio dobra ideja

Tijekom chata Ivo se dotakao pitanja visokih poreznih nameta koji se (znamo svi) ne odnose samo na web shopove, već i na ostale grane poduzetništva. A znamo i kako je e-poslovanje ovako i onako preopterećeno raznim nametima te treba raditi u smjeru rasterećenja web shopova.  Moderator chata je potom spomenuo jednu od ideja koja je kolala kuloarima tvoraca politika u Europskoj uniji – da se na online trgovinu stavi čak dodatni porez kako bi se kompenzirao gubitak radnih mjesta u trgovačkom sektoru. To, naravno, nema nikakvog smisla.

Do sada smo bili svjedoci da su se nakon inicijalnih gubitaka (npr. industrijska, pa elektrifikacijska revolucija) stvarala nova radna mjesta u novim segmentima koje do tada nismo poznavali. Nema garancije da će se to i sada dogoditi, ali dodatno opterećivati e-trgovinu kako bi se iz tog poreza “stvarala” nova radna mjesta (koja? kako?) nije dobar put. – odgovorio mu je Ivo.

Lorem ipsum ili „uvjeti korištenja“?

Po pitanju, svima nama dobro znanih „uvjeta korištenja“, koji više zbunjuju, nego služe svojoj svrsi, a nalaze se kod mnogih online aplikacija i e-trgovina, postavilo se pitanje što da se učini kako bi oni postali kraći i jasniji, i kako „prisiliti“ tvrtke da pri njihovu pisanju koriste razumljiviji jezik. Naime, događa se neodrživa situacija u kojoj kupci masovno „prihvaćaju“ uvjete korištenja o kojima nemaju pojma, a situacija se dodatno zaoštrava kada su u pitanju online servisi i društvene mreže, posebno na području privatnosti.

Ta su „prava korištenja licenci“ poznati pod nazivom „EULA“. Temeljni princip prava, kako ga razumijem kao laik, trebao bi biti taj da su zakoni i ugovori razumljivi građanima i potrošačima. Ne znam koliko je Komisija ili druga tijela u mogućnosti “pritisnuti” proizvođače da „EULA“ pišu na razumljiviji način, no svakako bi se trebalo početi tražiti adekvatno rješenje za tu problematiku. – objasnio je Ivo u chatu.

Potreban je jedinstveni sustav naplate

Pitanje naplate putem web shopova uvijek je aktualna tema. Problem je između ostalog to što se banke ne mogu dogovoriti o objedinjavanju payment gateway infrastrukture. U Hrvatskoj je, barem za sada, nemoguće ili vrlo teško napraviti payment gateway koji bi na jednom mjestu obuhvatio sve kartice, jer jedna svaka banka ima licencu za drugu karticu. Rješenje je moguće, smatra Ivo, intervencijom Ministarstva gospodarstva koje bi trebalo adresirati s Hrvatskom udrugom banaka jer se radi o kritičnoj transakcijskoj infrastrukturi. Unaprjeđenje sustava naplate znatno bi pojednostavnilo i pojeftinilo poslovanje vlasnicima web shopova, a samim time i potrošačima.

I mi bismo trebali implementirati tzv. Open Government Data

Uz naplatu, kada je riječ o web shopovima, druga logistička prepreka o kojoj se često govori jest – dostava. Zanimljiv je bio prijedlog koji se pojavio na jednom engleskom forumu, a jedan od sudionika chata ga je podijelio s ostalima – standardizirati informacije koje se proizvode u javnom sektoru (posebice oko javnog prijevoza) te omogućiti pristup tim informacijama kako bi se razvile aplikacije i razni sustavi.

Tu se radi, odgovorio mu je Ivo, o trendu Open Government Data koji je posebno prisutan u razvijenim državama. Na žalost, kod nas je to otišlo u krivom smjeru.

ZET je svojedobno dao pristup podacima o kretanju tramvaja i autobusa u real time-u i onda ga brže-bolje ukinuo. Jasno je da će developeri, kompanije, pojedinci, startupi i drugi naći različite primjene za otvorene podatke koje će biti puno kreativnije i inovativnije od nečega što može smisliti netko u državnom aparatu. Nažalost, za sada sam čuo samo vrlo, vrlo načelne najave da će se o tome “razmisliti” – rekao je.

Chat na temu ecommercea na kojem je sudjelovao održao se u sklopu mjeseca jedinstvenog tržišta, projekta koji je pokrenut na inicijativu Europskog parlamenta, Europske komisije i drugih europskih ustanova. Cilj mu je pružiti podršku građanima Europske unije: pojedincima, potrošačima i tvrtkama kako bi najbolje iskoristili mogućnost izravnog pristupa u 28 zemalja i prema 506 milijuna ljudi. Tim su se povodom na Internetu okupili tvorci strategija i građane Europske unije, gdje su raspravljali o dosadašnjem napretku, o izazovima koje još valja nadići te o zamislima za budućnost.

Uz našeg Ivu, u chat raspravi su na istu temu sudjelovale i brojne druge utjecajne osobe i tvorci politika, iz Hrvatske i EU, pa su tako svi koji su imali pitanja i/ili ideje, iste mogli podijeliti s: predsjednikom Europske Komisije Joséom Manuelom Barrosom, predsjednikom Europcommerce organizacije Christianom Verschuerenom, našim članom Europske Komisije Nevenom Mimicom i brojnim drugim.

Čitav chat s Ivom možete pogledati ovdje, a imate li želju nastaviti ovaj razgovor, slobodno se obratite Ivi putem njegovog Twittera @ivospigel.